TUKI JA OHJEET

Helmi Pro -asiakaspalvelu

Myynti: myynti@helmipro.fi, 020 759 7541 (ark. 8-16)

Tuki: tuki@helmipro.fi, 020 759 7540 (ark. 8-16)
Puhelut kiinteästä verkosta 8,35 snt/puh + 6,55 snt/min
Puhelut matkapuhelimesta 8,35 snt/puh + 18,05 snt/min

Helmi Pro - asennuksen pikaopas

Helmi Pro -laitteen asentaminen on helppoa ja nopeaa. Sinun tarvitsee vain liittää Helmi Pro -tallennuslaite lähiverkkoosi, ja Helmi Pro asentaa itsensä automaattisesti. Lähiverkkoon liityttyään Helmi Pro on valmis käytettäväksi ja varmistaa kaiken automaattisesti Capnovan kotimaiseen pilveen. Helmi Pro on myös heti käytettävissä kaikilla tietokoneilla, jotka ovat liitettynä samaan lähiverkkoon.

MITÄ PAKKAUKSESSA ON MUKANA?

• Helmi Pro –tallennuslaite     • Verkkokaapeli     • Virtajohto

HELMI PRO –TALLENNUSLAITTEEN ASENTAMINEN

1. Liitä verkkokaapeli

Liitä verkkokaapeli Helmi Pro -tallennuslaitteen verkkoporttiin ja verkkokaapelin toinen pää vapaaseen verkkopaikkaan laajakaistareitittimessäsi.

2. Liitä virtajohto

Laita Helmi Pro -tallennuslaitteeseen virrat päälle liittämällä virtajohto laitteeseen sekä pistorasiaan. Kun verkkolaitteen etupaneelissa näkyvät kolme (3) ledivaloa muutuvat vihreiksi, on asennus valmis. Helmi Pro näkyy nyt jaettuna verkkolaitteena kaikille samassa lähiverkossa oleville tietokoneille. Tästä lähtien kaikki tallennuslaitteeseen tallentamasi tieto varmistetaan myös Capnovan kotimaiseen pilvipalveluun.

3. Viimeistele asennus Helmi Pron web-käyttöliittymässä

Asennuksen viimeistelyssä laitteelle annetaan yksilöllinen nimi, luodaan ensimmäinen käyttäjä, laitetaan laitteelle tunnistautuminen (autentikointi) päälle sekä otetaan käyttöön laitteen etäkäyttö.

Nyt voit määrittää loput asetukset käyttämällä web-käyttöliittymän käyttöönottoavustajaa.

Jos haluat ottaa esimerkiksi laitteen etäkäytön pois päältä, voit sulkea sen web-käyttöliittymän Järjestelmä-valikosta asennuksen viimeistelyn jälkeen.

 

HENKILÖKOHTAISTEN TIETOKONEIDEN PAIKALLINEN VARMISTUS

WINDOWS

1 – Asenna Windows Backup -ohjelmisto web-käyttöliittymän varmuuskopiot-osiosta (Uusi Windows-varmuuskopio).

2 – Valitse mitä ja milloin haluat varmistaa paikallisesti valitsemalla “Windows varmuuskopiot” varmuuskopiot näkymässä.

3 – Paina “Varmuuskopioi nyt” tehdäksesi ensimmäisen paikallisen varmuuskopion.

MAC OS X VARMISTUS (TIME MACHINE)

Mac-tietokoneille Helmi Pro on käytettävissä varmistuskohteena Time Machine –ohjelmistossa. Voit määrittää Helmi Prosta paljoko laite käyttää tilaa Time Machine –varmistuksille.

(Paina varmuuskopiot näkymässä “Time Machine –varmuuskopiot”)

 MOBIILISOVELLUKSET

Helmi Pro –palvelua voit käyttää myös mobiililaitteilla käyttäen Helmi Pro –mobiilisovelluksia. Helmi Pro -sovellus on saatavilla Android Play, Microsoft Store ja Apple Store -kaupoista.

Voit myös ladata Helmi Pro asennuksen pikaoppaan itsellesi.

Setting up Helmi Pro

Setting up Helmi Pro is quick and easy. All you need to do is to connect your Helmi Pro storage device to your local network. Helmi Pro will configure itself. Once connected, Helmi Pro is ready and will automatically make backups to the Capnova cloud. Helmi Pro is immediately available to all computers connected on the same local network and all the services are automatically configured.

WHAT IS IN THE PACKAGE

• Helmi Pro storage device    • Network cable     • Power cord

GETTING STARTED – CONNECTING Helmi Pro

Step 1. Connect the network cable. 

Connect the network cable to the Ethernet port on Helmi Pro device. Connect the other end of the cable to a free Ethernet port on your network router or to your local network.

Step 2. Connect the power cord.

Power on the Helmi Pro device by connecting the power cord into the device and the other end to a power outlet. You are ready to go. All the content you save onto the Helmi Pro device will be backed up. Helmi Pro is now visible as a shared network drive in all local computers within your local network.

Step 3. Go to the Helmi Pro web interface to set up your Helmi Pro

  • Windows – the default web address for the web user interface is: http://helmipro/
  • Mac OS X – the web user interface is available by typing http://helmipro.local./ into the Safari address bar.

You can either use the wizard.

If you want to turn off the Remote Access, you can do it by clicking box next to Remote Access (Web UI -Access Control & user management tab).

 PERSONAL COMPUTER LOCAL BACKUP

WINDOWS

1 – Install Helmi Pro Windows Backup software (in Backups tab) click on Download Installer and follow the instructions.

2 – Choose what to backup and when. (Click on “Windows Backups” on the left side in Backups tab)

Then click on “backup now” for the first backup.

MAC OS X BACKUP (TIME MACHINE)

For Mac computers, Helmi Pro is available as a backup target in the Time Machine application. You can set the backup quota size. (Click on “Time Machine backups” on the left side in Backups tab)

MOBILE ACCESS

Helmi Pro services can be used on mobile devices using the Helmi Pro mobile app which can be downloaded from the Android Play, Microsoft Store and Apple App store.

Palautuspalvelu

Milloin tarvitaan Helmi Pro –palautuspalvelua?

1. Jos paikallinen tallennuslaite tuhoutuu tai on muuten saavuttamattomissa ja varmuuskopioituja tietoja tarvitaan välittömästi

2. Kun halutaan palauttaa Helmi Pro -palvelun tilaajan käyttäjätunnus ja salasana.

Helmi Pro -palautuspalvelu löytyy osoitteesta:

https://backup.helmipro.com 

Palautusnäkymään kirjautumiseen tarvittava käyttäjätunnus on palvelun tilauksen yhteydessä antamasi sähköpostiosoite.

HUOM! Pidä tunnukset hyvässä tallessa turvallisessa paikassa!

Salasanaa käytetään tiedostojesi salaamiseen ja salattujen tietojen purkamiseen varmuuskopiosta. Tiedostot ovat aina salattuna pilvipalvelussa.

USEIN KYSYTTYÄ

 

 

Tuetut käyttöjärjestelmät

k: Mitä käyttöjärjestelmiä Helmi Pro -laite tukee?

v: Laite tukee Windows 10, 8, 7, Vista ja Mac OS X käyttöjärjestelmiä varmuuskopiointi- ja levyjako-ominaisuuksien osalta. Lisäksi laite tukee rajoitetuin ominaisuuksin mitä tahansa muuta käyttöjärjestelmää, joka tarjoaa web-selaimen laitteen selainkäyttöliittymän kautta olevien ominaisuuksien käyttöön.

Helmi Pron asentaminen

k: Miten laite asennetaan ja mitä siihen tarvitaan?

v: Katso Helmi Pro -laitteen mukana tullut “Laitteen asennuksen pikaopas”. Kaikki asennuksessa tarvittavat johdot tulevat laitteen mukana. Helmi Pro -laite kytketään lähiverkossa niin, että laitteella on yhteys internettiin, esim. suoraan laajakaistareitittimen vapaaseen Ethernet-porttiin verkkokaapelilla.

k: Mistä tietää, että laite on oikein asennettu ja sen online varmuuskopiointi on toiminnassa?

v: Tarkista Helmi Pron selainkäyttöliittymästä “Järjestelmä” välilehden kautta laitteen ja Online varmistuspalvelun tila.

Helmi Pron -toimitus

k: Mikä on Helmi Pro -laitteen toimitusaika?

v: Helmi Pro -laite toimitetaan sinulle tilauksen yhteydessä antamaasi toimitusosoitteeseen. Toimitusaika on 2-3 viikkoa siitä, kun Helmi Pro -palvelusopimus on allekirjoitettu.

Yhteydet

k: Millä osoitteella saan yhteyden laitteeseen?

v: Lähiverkossa laitteen oletusnimi on Helmipro. Osoite on Windowsissa http://helmipro ja Macissa http://helmipro.local. Laitteen nimenvaihdon esim. “omalaite” jälkeen osoite on  http://omalaite.helmipro.com ja sisäverkossa http://omalaite.in.helmipro.com

k: Miten saan etäyhteyden laitteeseen?

v: Helmi Pro -laitteen selainkäyttöliittymässä pitää laitteelle antaa yksilöllinen nimi, esim. “omalaite”. Laitteelle pitää myös luoda käyttäjätunnukset ja salasanat sekä asettaa käyttäjätunnistus päälle. Tämän jälkeen etäyhteyden voi aktivoida selainkäyttöliittymästä ja laitteeseen saa etäyhteyden osoitteella http://omalaite.helmipro.com 

k: Miksi etäyhteys laitteeseen ei onnistu?

v: Varmista laitteen asetuksista (selainkäyttöliittymästä “järjestelmä”-valikko), että “Käyttäjien tunnistus” ja “Etäkäyttö” ominaisuudet ovat molemmat päällä.

k: Miten verkkojakoon saa yhteyden Windows -käyttöjärjestelmillä?

v: Helmi Pro -laite näkyy verkkolevynä Windows tiedostonhallinnan “Verkko” -ryhmässä. Laitteen voi myös yhdistää pysyväksi verkkoasemaksi, esim. asema Z: ja kansio \\omalaite\Jaettu. Oletuksena Helmi Pro -laitteen osoite on ”\\helmipro”.

k: Miten verkkojakoon saa yhteyden Mac OS X käyttöjärjestelmällä?

v: Avaa Finder. Helmi Pro näkyy ryhmässä ”Jaetut” (”Shared”). Huomioi, että verkkojaon näkyminen käynnistyksen yhteydessä voi kestää muutaman minuutin.

Laitteen asetusten muuttaminen

k: Miten muutetaan laitteen nimi?

v: Ainoastaan laitteen pääkäyttäjä voi muuttaa laitteen nimeä. Selainkäyttöliittymän “Järjestelmä” välilehdeltä löytyy “Kulunvalvonta ja käyttäjien hallinta”.

k: Mitkä ovat laitteen nimen rajoitukset?

v: Nimi pitää olla vähintään 3 merkkiä ja enintään 15 merkkiä, sisältäen vain numeroita ja kirjaimia (erikoismerkit eivät ole sallittuja).

k: Miten voi muuttaa laitteen kieliasetuksia?

v: Vain laitteen pääkäyttäjä voi muuttaa laitteen yleistä kieliasetusta, mutta kukin yksittäinen käyttäjä voi muuttaa web-käyttöliittymän kielen haluamakseen.

Käyttäjät ja ryhmät

k: Mitä eri käyttäjätyyppejä ja oikeuksia voi laitteessa olla ja mikä niiden ero on?

v: Peruskäyttäjän (User) lisäksi voi olla Pääkäyttäjiä (Admin), jotka voivat luoda ja muuttaa tavallisten käyttäjien tietoja sekä hallita laitteen yleisiä asetuksia. Kolmas käyttäjätyyppi on Vieras (Guest), jolla ei ole oikeuksia peruskäyttäjien kesken yhteisesti jaettuihin hakemistoihin (shared). Neljäs käyttäjätyyppi on Vain lukuoikeudet (Read only Access), joka poikkeaa vierailijasta siten, että laitteelle ei voi tallettaa mitään.

k: Pääkäyttäjän (Admin) rooli ja oikeudet?

v: Laitteeseen ensimmäisenä luotava käyttäjä saa aina automaattisesti Pääkäyttäjän ylläpito-oikeudet (Admin) ja voi luoda muita käyttäjiä sekä muuttaa laitteen asetuksia. Pääkäyttäjiä voi laitteessa olla useampia.

k: Peruskäyttäjän (User)rooli ja oikeudet?

v: Peruskäyttäjä voi muuttaa vain omia asetuksia ja luoda/siirtää sisältöä omaan, jaettuun ja ryhmähakemistoihin.

k: Mitä käyttäjätyyppi Vieras (Guest) näkee ja voi tehdä?

v: Vierailija näkee ainoastaan sen ryhmän hakemiston sisällön, johon vierailija on liitetty. Vieras ei esim. näe kaikille muille käyttäjille näkyvää Jaettu (Shared) -kansiota.

k: Miten käyttäjiä lisätään ryhmiin?

v: Ylläpitäjä (Admin) -käyttäjä voi luoda selainkäyttöliittymässä ryhmiä ja lisätä käyttäjiä raahaamalla käyttäjän listasta valittuun ryhmään. Uutta käyttäjää lisättäessä voi myös valita listasta valmiita ryhmiä, joihin käyttäjän haluaa liittyvän.

k: Miten ryhmiä voi hyödyntää?

v: Luomalla ryhmän ja liittämällä siihen esim. halutun tiimin/osaston tai perheen/suvun henkilöt voi luoda kyseiselle käyttäjäryhmälle yhteisen hakemiston tiedostojen jakamista varten.

k: Miten vierailija saa jaettua sisältönsä muiden nähtäväksi?

v: Ylläpitäjä-käyttäjän (admin) pitää lisätä vierailija johonkin ryhmään, ja vierailijan tulee siirtää jaettavaksi halutut sisällöt kyseisen ryhmän kansioon, jolloin ryhmän jäsenet näkevät ne.

k: Miten on mahdollista palauttaa/saada selville käyttäjän unohtunut salasana?

v: Laitteessa olevien Ylläpitäjän tunnusten avulla on mahdollista vaihtaa muiden käyttäjien salasana. Mikäli kyseessä on (ainoa) ylläpitäjän tunnus, jonka salasana on hukassa, salasanan voi luoda/vaihtaa itsepalveluna osoitteessa http://backup.helmipro.com. (Laitteen tila -näkymässä poistetaan tunnistautuminen, jonka jälkeen voi selainkäyttöliittymässä vaihtaa laitekohtaisen salasanan)

Helmi Pro selainkäyttöliittymä

k: Millä selaimilla Helmi Pro selainkäyttöliittymä toimii?

v: Selainkäyttöliittymä toimii kaikilla yleisimmillä selaimilla. Suositeltavaa on käyttää viimeisimpiä versioita selaimista.

k: Tiedostojen siirtämiseen (raahaa, vedä ja pudota, drag-and-drop) liittyvät rajoitukset?

v: Drag and drop toimii kaikilla yleisimmillä uusimmilla web-selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Safari, Internet Explorer ja Opera. Yksittäisen siirrettävän tiedoston maksimikoko on 20Mt tietyillä selaimilla (Internet Explorer ja Safari). Kansioita (folders) voi siirtää web-käyttöliittymän kautta tällä hetkellä ainoastaan Chrome-selaimella. Drag-and-drop ei toimi (vielä) päinvastaiseen suuntaan eli selainkäyttöliittymästä tietokoneen työpöydälle.

Tiedostojen jakaminen paikallisessa verkossa

k: Jos halutaan jakaa sisältöä kaikkien käyttäjien kesken, niin mihin hakemistoon laitteessa se pitää sijoittaa?

v: Laitteen jaettu/shared hakemistoon, jolloin se näkyy kaikille käyttäjille, paitsi Vieraille ja Vain lukuoikeudet -käyttäjille.

Tiedostojen jakaminen ulkopuolisiin palveluihin

k: Mihin ulkopuolisiin palveluihin voi jakaa tai lähettää sisältöä suoraan laiteesta?

v: Kuvia, videoita, musiikkia ja muita tiedostoja voi jakaa sähköpostin liitteenä. Kuvia on mahdollista jakaa myös Facebook-palveluun. Käyttäjät voivat myös lähettää suoria linkkejä kansioihin/tiedostoihin muille laitteen käyttäjille.

k: Miten määritellään sähköpostiosoite, josta haluan lähettää sisältöä selainkäyttöliittymän kautta?

v: Sähköpostiosoite kysytään ensimmäisellä kerralla, kun lähetät sisältöä, ja sitä voi tarvittaessa muuttaa jokaisen lähetyksen yhteydessä.

Paikallinen varmuuskopiointi

k: Voinko määritellä yhdelle tietokoneelle useamman varmuuskopiontikohteen?

v: Vain yksi varmuuskopiointikohde voi olla kerrallaan aktiivinen.

k: Mistä saa ladattua ja asennettua Windows tietokoneelle tarvittavan varmuuskopiointiohjelman?

v: Selainkäyttöliittymän kautta kohdasta “Varmuuskopiot” ja “Lataa asennusohjelma”. Asennuksen jälkeen ohjelma löytyy Windowsin alapalkista.

k: Miten varmuuskopioin Apple Mac -tietokoneen?

v: Mac OS X tietokoneilla Helmi Pro -laitteen voi ottaa käyttöön verkkolevykohteeksi Time Machine -varmuuskopioinnille.

k: Miksi Apple Mac tietokoneessa TimeMachine varmuuskopiointi Helmi Pro -laitteelle kestää pitkään (useita tunteja), vaikka valittuna on vain yksittäinen hakemisto varmuuskopioitavaksi?

v: Kyseessä on TimeMachinen “ominaisuus”, jonka mukaan se varmuuskopioi ja siirtää kaikesta huolimatta koko tietokoneen sisältämät tiedot (nollana), myös ne joita ei ole valittu varmistettaviksi.

Tiedostojen palautus varmuuskopiosta

k: Miten voin palauttaa omalta tietokoneelta kadonneen/tuhotun tiedoston takaisin Helmi Pro -laitteesta?

v: Etsi tiedostoa Helmi Pron hakutoiminnon avulla. Valitse löytynyt tiedosto ja lataa se takaisin omalle koneelle valitsemalla tiedoston alasvetovalikosta “lataa”. Mikäli haettua tiedostoa ei löydy Helmi Pro -laitteesta, palauta se Helmi Pro -online varmistuspalvelun kautta (kts. ohje alla).

k: Mihin online -varmuuskopiot tehdään?

v: Helmi Pro -laite tekee automaattisen varmuuskopion kaikesta laitteelle tallennetuista tiedostoista internet-yhteyden kautta. Online -vamistuspalvelu löytyy osoitteesta  https://backup.helmipro.com

k: Mistä löydän käyttäjätunnuksen ja salasanan online -varmennuspalveluun?

v: Käyttäjätunnus on tilauksen yhteydessä annettu sähköpostiosoite, ja salasanan voi luoda/vaihtaa itsepalveluna osoitteessa https://backup.helmipro.com

k: Miten voin palauttaa tiedostoja Helmi Pro Online -varmennuspalvelusta?

v: Kirjaudu palvelun web-sivulle (https://backup.helmipro.com) saamillasi laitekohtaisilla tunnuksilla.  Käyttäjätunnus on tilauksen yhteydessä annettu sähköpostiosoite. Etsi haluttu palautettava tiedosto Files-välilehdeltä. Tietyn käyttäjän (Helmi Pro laitteen) tiedostot löytyvät “users” valikon alta. Jos etsit varmuuskopioiduista tiedostoista jonkun tietokoneen tietyn käyttäjän (Windows käyttäjä) tiedostoja, pitää ensin hakemistosta valita haluttu tietokone ja edettävä sen jälkeen hakemistossa haluttuun tiedostoon.

k: Miten voi palauttaa kokonaan tuhoutuneen/hukkuneen Helmi Pro -laitteen tiedot?

v: Kokonaan hävinneen laitteen tiedot voidaan palauttaa uuteen fyysiseen laitteeseen palvelun ylläpidon toimesta verkonhallintakeskuksessa. Ota yhteyttä: tuki@helmipro.fi

USB-laitteet ja digikamerat

k: Mitä laitteita voi liittää Helmi Pro -laitteen USB-porttiin?

v: Tällä hetkellä ainoastaan massamuistitilaa tukevat digitaalikamerat ovat tuettuja laitteita. Myöhemmin mahdollisesti myös USB massamuistit.

k: Mihin hakemistoon/kansioon kuvat siirretään USB-porttiin kytketystä digikamerasta ja kuka pääsee ne näkemään?

v: Kuvat siirretään hakemistoon Shared/Photos/helmipro-import eli ne ovat sitä kautta kaikkien nähtävissä.

Mobiilikäyttö

k: Miten oman Helmi Pro -laitteen sisältöön on mahdollista päästä käsiksi mobiililaitteilla?

v: Helmi Pro -sovellukset on ladattavissa sovelluskaupasta iOS, Android ja Windows Phone laitteille. Sen lisäksi mobiililaitteen selaimella pääsee normaalin etäyhteyden kautta Helmi Pro -laitteen selainkäyttöliittymään. Kaikki toiminnot eivät välttämättä ole käytettävissä mobiiliselaimen kautta.

k: Onko mobiililaitteesta mahdollista siirtää sisältöä Helmi Pro -laitteeseen?

v: iOS ja Android -laitteista voi automaattisesti siirtää valokuvia. Lisäksi voi tallentaa valittuja tiedostoja eri mobiiliohjelmista (iOS “Avaa toisessa ohjelmassa” -toiminnon kautta ja Android “Cloud Storage Framework” -ominaisuutta hyödyntävät ohjelmat).

k: Mihin hakemistoon/kansioon iOs ja Android -laitteiden Sync-toiminnolla siirretyt kuvat talletetaan ja kuka näkee ne?

v: Kuvat löytyvät käyttäjän omasta salasanalla suojatusta hakemistosta Tuonti-kansiosta. Vain iOs tai Android laitteen käyttäjä siis näkee automaattisesti tallennetut tiedot, jos käytetty käyttäjätunnus on henkilökohtaisesti käytössä.

Laitteen ylläpito ja päivitykset

k: Mistä tietää, onko laitteessa viimeisin ohjelmistoversio ja miten voi päivittää uusimman version?

v: Laitteen ohjelmistoversion päivitys tapahtuu (automaattisesti) ylläpidon toimesta.

k: Miten saa selville Helmi Pro -laitteessa olevan ohjelmistoversion?

v: Ei ole vielä näkyvissä Web-käyttöliittymän kautta. Sen näkee laitteen komentoriviltä tiedostosta “/etc/varaani_version” ja se näkyy myös vserver UI:n kautta.

Vikailmoitukset

k: Jos laitteessa tai sen toiminnassa ilmenee vikaa, mihin voin ottaa yhteyttä?

v: Vikatilanteissa ota yhteyttä: tuki@helmipro.fi

k: Sain sähköpostissa virheilmoituksen, että Helmi Pro -laitteeni ei ole yhteydessä palveluun?

v: Tarkista että laitteessa on virta päällä, verkkokaapeli on kytkettynä laajakaistamodeemiin ja modeemi on toiminnassa. Varmista, että myös, että internet-yhteys toimii. Tämän jälkeen koita vielä käynnistää laite uudelleen. Näet yhteyden tilan Helmi Pron selainkäyttöliittymässä “Järjestelmä” välilehdessä. Jos yhteys ei palaa, tee vikailmoitus: tuki@helmipro.fi

Löysitkö vastauksen etsimääsi kysymykseen? Jos et, niin ota meihin yhteyttä!